Modellezés

MODELLEZÉS

A sportág bemutatása

A modellezés technikai alapsportág. A modell nem más, mint valamilyen járműnek a működésképes, kicsinyített mása, amely nem feltétlenül hasonlít az eredeti járműhöz. A modellezés pedig az eredeti méretű jármű valamilyen arányban kicsi­nyített, általában működő másolatának elkészítése. A modellezésnek van egy olyan szakága, amit úgy nevezünk, hogy „élethű hajómodellek” versenye. Ebben a szakágban szigorú követelmény a mérethűség és az eredeti hajó pontos mása. A modellezés Magyarországon kizárólag szabadidősport, világszínvonalú eredményekkel. A működő makettek (élethű modellek) versenye mind a repülés, mind a hajós szakágban jelentős történelmi, ipartörténeti ismeretek meglétét is feltételezi.
A modellezést a következő három szakágban lehet folytatni: autó-, hajó- és repülőmodellezés.

Története

Modellezés

Repülőmodellezés: 1903. december 17-től, az első motoros repülés megvalósulásától a repülőgép-modellezés is lendületet kapott, és a század első évtizedének minden jelentős repülő­gépét modellben is megépítették. Ezekből az időkből származnak az első hazai hírek is a magyar modellezők munkájáról. Az első modellek az eredeti gép kicsinyített másai voltak, de e miatt a „kicsinyítés” miatt nem voltak repülőképesek. Az igazi fellendülést az 1909-es év hozta, amikor a francia Blériot jól átgondolt szerkezetű, egyfedelű repülőgépével (monoplánjával) átrepülte a La Manche-csatornát, és gépét még az év októberében Budapesten is bemutatta. Magyarországon az 1908-09-es évekre nyúlik vissza a repülőmodellezés kezdete. 1909-10 körül jöttek létre az első aero-körök (csoportok) Kőbányán és Sopronban. Az első hivatalos modellversenyt 1913. szeptember 7-én rendezte a Magyar Aero Szövetség a Tattersall (Állatorvostudományi Egyetem Nemzeti Lovarda Tattersall) melletti ügetőpályán. Magyarok először 1939-ben vettek részt külföldi nemzetközi versenyen, és 1956-ban indultak első alkalommal világbajnokságon. Az autómodellezés szülőhazája az USA. Itt már a II. világháborút megelőző években építettek autómodelleket. 1958-ban vált hivatalos versenyággá mint körpályás sebességi autómodellezés, és ugyanebben az évben már megrendezték az első országos bajnokságot. A sportág nagyon gyorsan népszerűvé vált, és a versenyzők eredményei egyre inkább megközelítették az európai élmezőny színvonalát.  A hajómodellezéssel Magyarországon 1947-ben kezdtek foglalkozni, 1950-ben vált hivatalos versenyággá. A sportág megismertetése és szervezése érdekében Budapesten és több vidéki városban hajómodell-bemutatókat tartottak. Az első országos bajnokságot 1958. június 1-jén Budapesten rendezték meg.

Miért választottam a modellezést?

Dr. Reé András
világ- és Európa-bajnok, zárttéri modellek kategóriában:

„Azért választottam a modellezést, mert a mindennapi szellemi leterheltség mellett kikapcsolódást, szakmai fejlődést és egészséges mozgást eredményez.”

Modellezés

Hogyan döntsünk?

A választás személyes szempontjai alapján, tudjál meg többet a sportágakról, és fedezd fel, hogy az alkatodhoz, a célodhoz vagy a személyiségedhez, milyen sporttevékenység illik a legjobban.