BMX

BMX

A sportág bemutatása

A BMX-ezéshez speciális építésű kerékpárokat használnak. A verseny egy 300-400 méter hosszú, általában három-négy kanyarral és hat-tíz ugratóval kiépített, rajtdombbal ellátott pályán zajlik. A kanyarok a sebesség jobb kihasználása érdekében döntöttek, az ugratók hosszúsága akár tíz méter is lehet, de a kisebb, 5-6 méteres ugratók a leginkább jellemzőek. A verseny egy-egy futama egy egykörös verseny, vagyis a rajtgéptől a célig tart. A rajtgépet a versenysebesség mielőbbi elérése érdekében egy 2-4 m magas rajtdombra építik. Egyszerre nyolc versenyző indulhat, és kieséses rendszerben addig folytatódnak a futamok, amíg kialakul az a legjobb nyolc versenyzőből álló mezőny, amelynek tagjai egy döntő futamon döntik el egymás között a végső sorrendet. A leggyorsabb kategóriában (elit) a versenyzők elérhetik az 55 km/h-s sebességet is.

Története

BMX

A BMX cross (terep) sportág a legtöbb újkori sportághoz hasonlóan az Egyesült Államokból származik, ahol azzal a céllal hozták létre, hogy azok a tehetséges fiatalok, akik nem rendelkeztek megfelelő anyagi háttérrel a motokrosszozáshoz, egy könnyen kezelhető, irányítható kerékpárral művelhessék azt, amit a motokrosszos társaik. Ebből származtatható a BMX név is, melynek első betűje, a „B” a kerékpárt, az „M” a motort, az „X” pedig a kettő keresztezését jelöli. A BMX kerékpárok gyártása hamarosan nagy üzletté vált, és kiterjedt az egész világra. A kerékpárok is látványos fejlődésen mentek keresztül, a kezdetben azonos méretre gyártott BMX-eket később továbbfejlesztették, és a használóik magasságára és súlyára való tekintettel immár különböző méretekben (mini, junior, expert, Pro L, Pro XL és Pro XXL) gyártották. A BMX-eket egykor mind 20″-os kerekekkel szerelték fel, de hamarosan megjelentek a 24″-os típusok is. Ma mindkét méretet használják versenyzéshez, az utóbbit Cruiser kerékpárnak nevezik. Magyarországon 1988-ban, Veszprémben alakult meg az első BMX cross sportegyesület, Veszprémi ÉPSZÖV Spartacus SE néven. A klub alapítója Borbély Ferenc volt, aki jelentős szerepet vállalt a Magyar BMX Cross-Triál Szövetség megalakulásában is. Az első pálya építését az ausztriai St. Pölten BMX Egyesülete segítette. A pálya felavatása után sorra alakultak az ország különböző pontjain az újabb egyesületek: Harkán, Kecskeméten, Hódmezővásárhelyen, Sopronban, Szombathelyen, Gyöngyösön, Győrben, Pápán, Gencs­apátiban, de építettek pályát Budapesten is. A klubok megalakulását azonnal követte a Magyar BMX Cross-Triál Szövetség megalakulása 1991. augusztus 12-én. 1990-ben rendezték az első nem hivatalos országos bajnoki versenysorozatot, nyolc fordulóval.

Miért választottam a BMX-et?

Prájczer Péter
12-szeres magyar bajnok, kétszeres osztrák-magyar bajnok, Európa-kupa 2. helyezett, Európa-bajnokság 10. helyezett, világbajnokság 19. helyezett, világkupa 23. helyezett:

„Ami megfogott a BMX crossban, az az volt, hogy nemcsak fizikailag, de mentálisan is fejleszt. Megtetszett mint sport, de mára már az életformámmá is vált. Immár 22 éve versenyzem, kisebb-nagyobb eredményekkel. A sportággal édesapám révén ismerkedtem meg. Akkor szerettem bele, amikor a tizedik születésnapomra kapott bringával életem első versenyén minden előzetes edzés nélkül második helyezést értem el. Hogy miért választottam a kerékpározás ezen szakágát? Gyermekkorunkban mind lázban égtünk az ausztrál BMX-banditák című filmtől. Emellett a BMX révén csodálatos helyekre, szebbnél szebb és technikásabb pályákra juthattunk el, és mindig újabb kihívásokkal nézhettünk szembe.”

BMX

Hogyan döntsünk?

A választás személyes szempontjai alapján, tudjál meg többet a sportágakról, és fedezd fel, hogy az alkatodhoz, a célodhoz vagy a személyiségedhez, milyen sporttevékenység illik a legjobban.