Autóverseny: olyan verseny, amely technikai segédeszköz segítségével (versenyautó), meghatározott szabályok szerint épített pályán, szilárd burkolatú vagy természetes talajú pályatesten kerül megrendezésre. Az autóversenyek különböző szakágakba sorolhatóak. Egyik ága a raliverseny, amely ötvözi a közúti megbízhatósági és a lezárt pályán történő gyorsasági versenyzést. Második ága a gyorsasági verseny, amely kifejezetten autóversenyzésre épített, szilárd burkolatú versenypályán zajlik, ahol egyszerre több autó versenyzik egymással. Az Off-Road versenyek részben vagy egészében természetes talajú versenypályákon kerülnek megrendezésre, ahol szintén egyszerre több autó versenyzik egymással. A terepraliversenyek különlegessége, hogy természetes talajú, a versenyt megelőzően a versenyzők előtt még titkos versenypályákon zajlik. Ennek megfelelően komoly szerepe van a versenyágban a tájékozódó- és az improvizációs képességnek. A gokartversenyek az autósport utánpótlását biztosítják.
1885-ben a német Carl Benz elkészítette az első kereskedelmileg sikeres belsőégésű robbanómotorral hajtott automobilt. Ekkor még senki sem gondolta volna, hogy ez a mozzanat lesz a következő századok egyik legnépszerűbb sporteszközének születése is.
A kezdetek
Több újság is remek hirdetési lehetőséget látott abban, hogy különféle gépkocsik egymással mérkőzzenek, így Franciaországban a Le Petit Journal, Amerikában pedig a Time-Herald rendezett „túrautakat”, amelyen az automobilizmus úttörői mutathatták meg alkotásaikat.
Az első magyarországi verseny
Magyarországon 1901. június 20. és 23. között a budapesti lóversenypályán – egy autókiállítás betétfutamán – mérkőztek meg egymással először hivatalos keretek között négykerekű gépjárművek, és ezzel kezdetét vette a magyar autósport története. Az első grand prix – magyar győzelemmel Külföldön 1905 vége felé az Automobile Club de France új díjat alapított Grand Prix de France címen. Az első kétnapos versenyre 1906. június 26–27-én került sor. A verseny izgalmas párviadallá csúcsosodott ki a magyar Szisz Ferenc (Renault) és az olasz Felice Nazzaro (Fiat) között. Szisz végül is nagy fölénnyel győzött, így ő tekinthető az első grand prix győztesének. A sportág töretlenül fejlődött tovább a II. világháború idejéig; a háború éveiben természetesen ennek a sportágnak a működése is megbénult. A háború után az első autóversenyt 1945. november 11-én a régi svábhegyi pályán rendezték. A királykategória megszületése – az első Formula–1 futam
A világ autósportjaiban fellendülést hozott, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Formula–1 versenyzői számára világbajnokságot írt ki. Az első futam 1950. május 13-án a Silverstone-i pályán megrendezett Angol GP (grand prix = nagydíj) volt.
A világ legismertebb versenysorozatai:
Több olyan versenysorozat létezik, ami nemzeti hovatartozástól függetlenül megdobogtatja az autósport szerelmeseinek szívét. A legnépszerűbb versenysorozatok: Formula–1, rali-világbajnokság, Párizs–Dakar terepraliverseny.
Palik László
Dakar-rali 18. helyezett (legjobb magyar helyezés eddig), magyar bajnok:
„3 éves korom óta minden az autósport felé terelt. Később a Forma–1 futamok közvetítése révén kerültem szorosabb kapcsolatba az autósporttal, de már ekkor is a Dakar lebegett a szemem előtt. A tereprali az autósport egyetlen ága, ahol a verseny titkos útvonalon zajlik, így percről percre kell alkalmazkodni az új és ismeretlen viszonyokhoz. Számomra olyan egy tereprali, mint az ördöglakat,* ahol a verseny során meg kell fejteni a rejtett jeleket.”